Aranżacja przestrzeni w Salach przeznaczonych do dziennego pobytu  dzieci. Przestrzeń trzecim nauczycielem dziecka.  

Przestrzeń w żłobku Bajkowej Akademii Smyka została zaaranżowana w taki sposób by zapewnić dzieciom maksymalne poczucie bezpieczeństwa, jednocześnie zachęcając naszych podopiecznych do podejmowania różnorodnych działań, zdobywania różnych doświadczeń, nabywania nowych kompetencji i umiejętności. 

Aranżując sale wychodzimy z założenia iż dziecko potrzebuje otoczenia, które szanuje jego potrzeby, dostarcza mu bodźców, czyli pozwala odkrywać, dotykać, podążać za impulsami bez niczyjej pomocy.Tak naprawdę, to cała przestrzeń jaka otacza dziecko powinna być miejscem poznawania otaczającego je świata. Umożliwienie swobodnego dostępu do różnorodnych materiałów plastycznych, przyrodniczych, kącików tematycznych. 

W naszych salach znajdują się wyznaczone miejsca do swobodnej aktywności dzieci sprzyjającej współdziałaniu w zespole. Biorąc pod uwagę wielkość naszych Sal jesteśmy w stanie zapewnić naszym podopiecznym przestrzeń do realizacji dynamicznych zabaw ruchowych i konstrukcyjnych. Na wyposażeniu sal znajdują się ruchome elementy umożliwiające dzieciom wszelkie „grodzenia się” / parawany, płotki / dzieci mają potrzebę „gniazdowania”, domki…, tunele, bezpieczne kryjówki. - W naszych placówkach dbamy o najwyższą jakość wyposażenia meblowego, sprzętów i pomocy edukacyjnych, ważna jest ich wytrzymałość oraz funkcjonalność w użytkowaniu. Bezpieczeństwo i komfort dzieci są naszym priorytetem, dlatego meble w naszych placówkach posiadają atesty / certyfikaty bezpieczeństwa poświadczające zgodność z normami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Nasze wyposażenie, meble, zabawki i sprzęty zgodne są z polską normą CE, posiadają wymagane atesty lub / i certyfikaty zgodnie z przepisami prawa. Opis poszczególnych sal wraz z ich wyposażeniem zawarłam w części oferty - zasoby rzeczowe.

Aranżacja kącików w zabawki i pomoce edukacyjne, podział na strefy: W każdej z Sal przygotowane zostały Kąciki Zabawowe w zależności od podejmowanych w nich aktywności. Przestrzeń oraz zabawki dostosowane są do wieku i możliwości dzieci.  

Taka aranżacja zapewnia naszym podopiecznym swobodny dostęp do wszystkich przedmiotów i zabawek, które znajdują się na wysokości oczu dziecka i w zasięgu jego rączek. Są to między innymi: makatki oraz ścianki manipulacyjne, bezpieczne lusterka do identyfikowania samego siebie i budzenia poczucia tożsamości. Kąciki Zabawowe opisanie za pomocą symboli (rysunki, piktogramy), co ma stymulować myślenie dzieci, wdrażać je do obserwacji otoczenia, pozwalać na „odczytywanie” znaczenia symboli, sprzyjać lepszej orientacji na terenie żłobka szczególnie w okresie adaptacji a przez to budować poczucie bezpieczeństwa (przykład : łazienka – obrazek dzieci myjących rączki, miejsce do spania – ilustracja śpiącego w łóżeczku Kubusia Puchatka…).  

W naszym żłobku ogromną rolę odgrywają zabawki oraz pomoce dydaktyczne, ważne jest dla nas dostosowanie ich do obszarów rozwoju dziecka, do wieku i zainteresowań! Nasze Kąciki Zabawowe zmieniają się w salach zgodnie z zainteresowaniami dzieci oraz zmieniającymi się porami roku: - Kąciki wspierania rozwoju i zainteresowań przyrodniczych (kącik z naturalnym materiałem przyrodniczym adekwatnym do pory roku - kącik z jesiennymi darami przyrody, kącik karnawałowy, zimowy kącik przyrody. Kąciki przyrodnicze to miejsca do obserwacji i eksperymentalnego poznawania przyrody i świata. 

- Bajkowy Kącik Czytelniczy ( biblioteczka malucha dla dzieci i opiekunów ). 

- Kącik umożliwiających kontakt z muzyką, dźwiękami, odgłosami przyrody (instrumenty muzyczne, grzechotki, sprzęt grający – radioodtwarzacz bez dostępu dla dzieci)  

- Kącik konstrukcyjno – manipulacyjny ( różnorodne klocki, klocki lego duplo education, klocki drewniane, klocki piankowe)  

- Kącik rozwijający sferę logiczno - matematyczną ( puzzle, wieże z klocków, labirynty, aplikacje ścienne - manipulacyjne )  

- Kącik do zabaw tematycznych ( zabawa w dom, sklep, lalki, wózki dla lalek, duże samochody – maszyny budowlane, różne pojazdy, kuchenka dziecięca ) - Kącik rozwijający dużą motorykę ( basenik z kulkami, wyspa malucha, dyski sensoryczne, chusta animacyjna, przybory gimnastyczne, piłki, …),  

- Kącik do odpoczynku i relaksu wyposażony w pluszaki do przytulania, materace, miękkie poduchy, leżaczki bujaczki, okrągłe dywaniki - materiały trudne do dezynfekcji zostały usunięte w okresie pandemii, działania te będą kontynuowane w okresie realizacji zadania zgodnie z zaleceniami. 

- Kącik z materiałem Montessoriańskim i pomocami edukacji Daltońskiej służącym do nauki samodzielności oraz umiejętności praktycznych ( buty ze sznurowadłami, miotełka i szufelka, opaski z guzikami i rzepami ...)  

- Kącik z materiałem do zabaw twórczych, wielozmysłowych i sensorycznych ( piórka, masy plastyczne, fakturowe obrazki, farby, książeczki fakturowe, woreczki z ryżem i fasolą, akcesoria do przebierania, materiały stymulujące zmysł wzroku, słuchu, dotyku, węchu, smaku …).  

- Kącik Logopedyczny - inspirowany porami roku, zainteresowaniami i wiekiem dzieci.

Dodatkowe wyposażenie: Na wyposażeniu żłobka znajduje gaśnica, apteczka, personel ma do dyspozycji sprzęt multimedialny, telefon, laptopa, drukarkę, projektor. W salach znajdują się bramki, obudowy na kaloryfery, zabezpieczenia na kontakty oraz zaciemniające rolety w oknach. Na wyposażeniu placówki są 2 sześcioosobowe wózki, węże spacerowe, chustki odblaskowe i kamizelki. Dużą uwagę przywiązujemy do wystroju placówki ( umieszczamy dekoracje adekwatne do pór roku np. duża choinka, lampki, świeże kwiaty, dynie, lampiony...). Placówka została dodatkowo wyposażona w środki ochronne, maseczki, przyłbice, termometry oraz środki do dezynfekcji w okresie pandemii.